Påminnelsefaktura

Uppdatera reskontran

För att kunna skicka en påminnelsefaktura behöver du först få fram de mottagare som inte betalat sin faktura, dvs uppdatera reskontran. Det gör du så här:

Tryck på Visa reskontra för den aktuella fakturan under Fakturering.

 

Bocka av de fakturor som är betalda. Här kan du välja att göra det för hand, en för en, igenom att gå igenom ert kontoutdrag eller ladda upp kontoutdrag och låta Desky läsa av alla referensbetalningar automatiskt, läs mer om det här. 

 

Skapa en ny påminnelsefaktura

När alla betalningar är avbockade och reskontran är uppdaterad skapar du en påminnelsefaktura som en ny faktura. Enklast är det att kopiera originalfakturan, byta namnet på fakturan och eventuellt skriva in att det handlar om en påminnelse i fakturans meddelandefält.

 

När påminnelsefakturan är skapad väljer du igen att visa reskontran för originalfakturan och välj Obetalda i kolumnen för reskontra.

 

 

Nu har du en lista på alla som ska få påminnelsefakturan. Fakturera denna lista enligt normal fakturering.

 

Välj påminnelsefakturan du skapat. Granska sedan sammanfattningen, ange förfallodag och sedan är du färdig att skicka iväg fakturorna, Bekräfta & fakturera.