E-post adressers status
De status som e-postadressen i ett medlemskort i medlemsregistret kan ha är följande:
- Obekräftad
E-postadressen är obekräftad innan en bekräftelseförfrågan blivit skickad - Bekräftelse begärd
E-postadressen har bekräftelse begärd när bekräftelseförfrågan blivit skickad - Bekräftad
När mottagaren bekräftat sin adress kan man skicka utskick till e-postadressen - Problem (studsad)
Ett meddelande till kortet har fått statusen studsat - Problem (spam)
Ett meddelande till kortet har fått statusen spam - Problem (vill inte få utskick)
Ett meddelande till kortet har fått statusen vill inte få utskick - Problem (blockerad)
Ett meddelande till kortet har fått statusen blockerat - Problem (felaktig)
Ett meddelande till kortet har fått statusen felaktig studsat
Problem med E-post adressers status
Alla e-postadresser som har ett problem-status bör tas bort eller ändras i medlemsregistret. När en e-postadress på ett medlemskort ändras kommer även deras status att nollställas och behöver således bekräftas på nytt.
E-postleverantörens status
Alla e-postmeddelanden kommer att skickas från samma avsändare och alla e-postadresser hanteras per adress hos leverantören inte per föreningen eller kontor. Det innebär att e-postadresser kan få ändrat status pga. andras utskick. Alla dessa statusar och kontroller är till för att hålla e-postregistret i skick och se till att meddelanden kommer fram.