Granska status på skickade utskick

Under "Medlemsutskick" visas en lista på alla utskick som gjorts och deras status.

 

 

Meddelandens status

De statusar som meddelanden kan ha är följande:

  • Ingen
    Från början har alla statuset “Ingen”
  • Okänd
    Okänd status innebär att något oväntat inträffat. Det är högst sannolikt en tillfällig status

  • Meddelandet är i kö och är på väg att skickas
  • Skickat
    Meddelandet har skickats
  • Öppnat
    Meddelandet har blivit öppnat. För tillfället spåras inte dessa.
  • Klickat
    Mottagaren har klickat på en länk i meddelandet. För tillfället spåras inte dessa.
  • Studsat
    Meddelanden som av olika orsaker inte kunnat levereras till mottagarens e-postlåda.
  • Spam
    Mottagaren har i sitt e-postprogram markerat meddelandet som spam eller skräppost.
  • Vill inte få utskick
    Mottagaren har i sitt e-postprogram markerat att den inte vill ta emot dessa meddelanden.
  • Blockerat
    Meddelandet kommer inte att försöka levereras iom. att mottagaren från tidigare har en oönskad status.
  • Felaktig studsat
    Meddelandet kunde inte levereras. Troligast orsaken till det här är att stavfel i adressen.
  • Tillfällig studsat
    Studsat innebär att meddelandet kommit tillbaka till e-postleverantören pga. av tillfälliga störningar vid den mottagande e-postlådan. T.ex. pga. en full e-postlåda eller nätverksstörningar. Meddelandet kommer att försöka skickas under fem dagar varefter meddelandet får statusen Studsat.
  • Uppskjuten
    Skickningen av meddelandet har fördröjts eller skjutits upp ev. ändras statusen.

Problem med meddelandens status

De status som utskicksmeddelanden får påverkar möjligheten att framöver skicka meddelanden till en viss mottagare. Om ett meddelande till en mottagare får statusen Studsat, Spam, Vill inte få utskick, Blockerat eller Felaktigt studsat kommer den statusen att bli associerat med mottagarens medlemskort i medlemsregistret. Dessa statusar innebär att meddelanden inte kommer att kunna skickas till den e-postadressen. E-postadresser med någon av ovanstående status bör tas bort ur registret. Om man av någon orsak inte vill att e-postadressen försvinner kan man flytta den från e-postfältet till anteckningsfältet.

E-post adressers status

De status som e-postadressen i ett medlemskort i medlemsregistret kan ha är följande:

  • Obekräftad
    E-postadressen är obekräftad innan en bekräftelseförfrågan blivit skickad
  • Bekräftelse begärd
    E-postadressen har bekräftelse begärd när bekräftelseförfrågan blivit skickad
  • Bekräftad
    När mottagaren bekräftat sin adress kan man skicka utskick till e-postadressen
  • Problem (studsad)
    Ett meddelande till kortet har fått statusen studsat
  • Problem (spam)
    Ett meddelande till kortet har fått statusen spam
  • Problem (vill inte få utskick)
    Ett meddelande till kortet har fått statusen vill inte få utskick
  • Problem (blockerad)
    Ett meddelande till kortet har fått statusen blockerat
  • Problem (felaktig)
    Ett meddelande till kortet har fått statusen felaktig studsat

Problem med E-post adressers status

Alla e-postadresser som har ett problem-status bör tas bort eller ändras i medlemsregistret. När en e-postadress på ett medlemskort ändras kommer även deras status att nollställas och behöver således bekräftas på nytt.

 

Uppdatera resultat

  • Då du gör ett utskick till ett stort antal mottagare kan utskicket ta en längre tid att gå ut, och då kan du uppdatera status för att se att utskicket framskrider.
  • Genom att klicka på "Uppdatera resultat" längst till höger kan du hämta senaste status från e-postservern.
  • Statussökningen kan ta flera minuter att genomföra, du kan under tiden fortsätta att jobba med andra delar av Desky.

 

E-postleverantörens status

Alla e-postmeddelanden kommer att skickas från samma avsändare och alla e-postadresser hanteras per adress hos leverantören inte per föreningen eller kontor. Det innebär att e-postadresser kan få ändrat status pga. andras utskick. Alla dessa statusar och kontroller är till för att hålla e-postregistret i skick och se till att meddelanden kommer fram.

 

Skicka ny bekräftelseförfrågan för e-postadressen

Du kan skicka en ny bekräftelseförfrågan till e-postadress som inte reagerat tidigareLäs mera »

Bekräftande av e-postadresser

Innan du kan börja skicka ut e-postmeddelanden till dina medlemmar bör de bekräfta sin e-postadress.Läs mera »

Skicka medlemsutskick med brev

Med Desky kan du skicka brev per post till dina medlemmar.Läs mera »

Skicka medlemsutskick med e-post

Med Desky kan du skicka ut e-postmeddelanden åt dina medlemmar.Läs mera »

Granska status på e-post adresser

Läs här om vilka statusar som är möjliga för e-post adresser.Läs mera »

Personifiera e-post utskick

Gör ditt utskick trevligare att läsa med de här enkla tipsen.Läs mera »